Thursday, July 6, 2017

O fi Tikal cel mai impresionant loc maias?

V-am mai povestit despre "Top 3"-ul locurilor construite de om din "bucket list"-ul meu.  Prima si prima data Top 3-ul a fost compus din: Machu Picchu, Marele zid chinezesc si Angkor Wat. Dupa ce le-am vizitat pe toate trei am luat o noua pagina si am facut urmatorul "Top 3": Petra, Taj Mahal si Chichen Itza. Doar nu era sa raman fara variante. Intotdeauna mai exista ceva interesant de vazut in lumea asta mare.

"Top 3"-ul cuprinde locuri pe care imi doresc foarte mult sa le vad dar asta nu inseamna ca automat tarile care le gazduiesc devin prioritate pe lista de vizitare. In afara de topul asta al constructiilor facute de om mai am o gramade de alte topuri: rute de hiking, locuri pentru scufundari, parcuri natinonale, locuri unde sa vad anumite animale in libertate etc etc etc. Ca orice calator care se respecta "bucket list"-ul meu pare a nu avea fund. Asa ca vizitarea lor nu decurge pe cat de repede ar fi posibil daca le-as da prioritate. Si de foarte multe ori a durat mult sa ajung intr-un loc din Top 3 pentru ca tara in care se aflau ma descuraja. Asta a fost cazul Taj Mahalului de exemplu. Iar mai nou asta este cazul Chicken Itza. Mexic nu e genul de tara care ma atrage. Sau mai bine zis nu era. Pentru ca dupa ce am vorbit cu mai multi oameni cand ne plimbam prin America Centrala, mi-am dat seama ca eu confundam Mexicul cu Yucatan si cu nebunia turistica de pe Riviera Maya. Deci pe viitoar Mexicul a devenit o posibilitate. Insa la momentul in care am decis ca vreau Guatemala si Belize, Mexic era ceva ce ma facea sa fug cat vad cu ochii.

Asa se face ca primul complex maias in care am ajuns nu a fost celebrul Chicken Itza ci Tikal. Si sincer nu stiu daca a fost o decizie proasta. Inca mai tin Chicken Itza in "Top 3" de vazut insa tare imi e ca odata ce o sa il vad o sa il inlocuiesc post-vizita cu Tikal. 
Este evident ca vorbesc din auzite. Am fost doar in Tikal deci nu stiu cum sunt celelalte locatii. Insa Tikal mi-a placut atat de mult si are avantajul sa fie primul vazut incat tare imi e ca va fi foarte greu de detronat.
De ce mi-a placut atat de mult?
In primul rand pentru ca era pustiu.  Si nu ma refer ca era pustiu pe la templele secundare ascunse adanc in jungla. Pana si templele principale erau complet pustii. Chiar si cand am mers sa vedem rasaritul cocotati pe Templul IV eram doar 7 persoane pe platforma. Atat. 7 persoane. Dupa ce a rasarit soarele au mai sosit cativa (cei care veneau din Flores). Dar in total erau sub 20 de persoane in  intreg complexul. Complex care are o suprafata de 16 km patrati. Am facut un tur de 3 ore cu un ghid si ne-am intalnit cu vreo doua cupluri. Si asta doar pentru ca si ei faceau un tur similar cu ghid deci mergeau cam in aceleasi locuri.
Imbulzeala mare in centrul complexului...
Un alt motiv pentru care mi-a placut atat de mult este grija cu care este administrat Tikal-ul. Am scris zilele trecute in detaliu despre asta asa ca nu mai mai repet. Insa Tikal este de departe un exemplu de "Asa DA" pentru multi. 
Mi-a placut foarte mult pentru ca nu este transformat in "balci" pentru turisti. Motivul pentru care noi nu am mers la Badaling ca sa vizitam Marele zid chinezesc tocmai asta a fost. Nu ma intereseaza sa vad ursi in captivitate cand vizitez  Marele zid sau sa ma dau cu telegondola sau sa cumpar chinezarii. Vreau sa admir Zidul si sa invat ceva despre el. La fel si cu Tokal. Ma bucur ca nu era un "turist trap" ci era facut sa te bucuri de ceea ce vezi.
Si nu in ultimul rand, mi-a placut atat de mult  pentru ceea ce vezi. Daaaaahhhhh. Evident. 

Tikal are extrem de mult de oferit. Este un loc imens. Intregul parc, care este o jungla in toata puterea cuvantului, are o suprafata de 575 kilometri patrati. Complexul arheologic ocupa o suprafata de 16 kilometri patrati si are in total peste 4000 de constructii. Doar 21% din constructii au fost cercetate si doar vreo 3% ( unii zic 8%) au fost scoase de sub vegetatie. Si la fiecare 3 luni trebuiesc curatate iar de vegetatie pentru ca jungla le acopera imediat la loc. Este o munca sisifica. 
Te plimbi pe cararire lungi de kilometri buni din jungla si tot descoperi movile de pamant acoperite cu copaci care de fapt sunt piramide maiase sau tot felul de alte constructii. Sute si sute de astfel de dealuri.

La plimbare prin jungla

Pe undeva trebuie sa fie si ceva ruine

Parca se vede ceva pe acolo

O piramida inca acoperita de jungla

Le ghicesti peste tot


Unele insa nu necesita nici un pic de ghicit. Trebuie doar sa ajungi la ele

Iar constructiile care sunt restaurate sunt absolut uimitoare. 
Sa nu uitam ca Tikalul este vechi de 3000 de ani iar la apogeu orasul avea peste 100 000 de locuitori. Templele din partea centrala care acum sunt renovate aproape complet si pe care poti urca au 1200 de ani vechime. 

In Piata Mare ai doua temple (piramide) complet restaurate care arata uimitor. Templu I are 48 de metri inaltime. Templul II (pe care poti sa si urci) are 38 de metri.







Dar cele doua piramide centrale sunt niste pitice pe langa Templul IV care are 65 de metri inaltime. Vazut de aici iti dai seama cat de mare este intreg parcul. Iar rasaritul este ceva ce nu trebuie ratat pentru nimic in lume.


Exista barne de lemn de 1500 de ani vechime. Sunt facute din lemnul unui copac numit "zapode", acelasi copac din care se extrage substanta din care se facea guma de mestecat pe vremuri (si mai nou se trece iar la folosirea ei in produsele bio-natural-organic-...). 

Apoi exista toata istoria din spatele locului. Cum a inflorit si cum a decazut. Cum se foloseau cladirile pentru stabilirea calendarului (Mundo Perdido - cea mai veche parte a complexului avea ca unic scop definirea calendarului). Si ce s-a intamplat cu maiasii dupa. Stiati ca imperiul maias s-a destramat insa maiasii exista pana si in ziua de astazi. 40% din populatia Guatemaleui este "Maya". Si daca mergi in jurul Atitlanului o sa fii inconjurat majoritar de populatie maia.

Totul la Tikal mi-a placut. si a fost locatia mea preferata din Guatemala. Un loc unde cred ca m-as intoarce oricand si pe care il recomand cu toata inima. A fost un loc fix pe placul meu.



No comments:

Post a Comment