Thursday, March 9, 2017

Hoi An - de departe oprirea mea preferata din Vietnam

Din primul moment in care am citit ceva despre Hoi An am stiut ca trebuie sa fie pe lista mea de vizitat si am stiut ca ala este locul unde vreau sa stau cel mai mult asa ca minimul de nopti pentru Hoi An a fost intotdeauna 4. In celelalte destinatii am pus: una sau doua dar aici as fi pus si mai multe daca as mai fi avut de unde. 

Motivul: de fiecare data cand vedeam descrierile nu puteam sa nu ma gandesc la altceva in afara de Luang Prabang. Un Luang Prabang mai turistic dar atmosfera tot aia parea sa fie. Iar eu am iubit fiecare secunda de stat in Luang Prabang. Deci nu am stat deloc pe ganduri - Hoi An scria pe mine.

Sa spun ca am plecat cu asteptari foarte mari pentru Hoi An ar fi o subestimare. 

Am plecat cu asteptari enorme. Si Hoi An nu m-a dezamagit. Uneori e bine sa mergi cu sacul la pomul laudat.

Nu va asteptati ca e un loc cu o gramada obiective de bifat si cu un program ingramadit si solicitant. Nicidecum. Hoi An trebuie abordat cu lentoare si relaxare si cu un singur gand in minte: leneveala de zile mari. 

E locul perfect sa te relaxezi. Sa uiti de nebunia si haosul vietnamez si pur si simplu sa te relaxezi.

Orasul vechi este cel putin in teorie pedestru asa ca plimbarile erau foarte placute. Cafenele pentru toata lumea. Cat mai hipsteresti sau cat mai boeme. Depinde ce vrei. Restaurante bune. Terase de stat la soare. Absolut perfect sa nu faci nimic decat sa bei, sa mananci, sa citesti o carte sau sa vorbesti cu prietenii. O jumatate de zi am stat la o bere si povesti cu un cuplu de romani plecati pentru jumatate de an prin Asia de Sud Est. Nici eram in nici o graba sa ajungem pe undeva. Si exact asta e definitia Hoi An-ului.

Daca va hotarati sa faceti totusi ceva, cel mai bine este sa luati o bicicleta sau o motocicleta si sa plecati hai hui printre orezariile si satele din jur. Mie imi plac la nebunie campurile cu orez asa ca nu imi trebuie mare lucru ca sa fiu super incantata de ce vad in jur. Si niciodata nu fac un plan  anume. Pur si simplu merg cat mai random si vad la fata locului daca ma tenteaza o directia sau alta. 

La doi pasi de Hoi An este si un sat cu multe gradini de legume si mirodenii. La fel - super placut de vizitat cu bicicleta fara vreun traseu prestabilit. Si daca va opriti pe la vreun restaurant o sa vedeti ce inseamna legume proaspete. Nu am mai mancat atat de proaspat de pe vremea cand luam rosia din gradina bunicii si o mancam cu sare si de multe ori nespalata inca stand in  picioare langa vrejul din care tocmai o rupsesem. Cipri de exemplu a comandat niste "water spinach" si tanti bucatareasa a iesit din bucatarie, s-a dus in gradina adica la doi pasi de terasa unde stateam noi la masa si s-a intors cu un brat de spanac :)

Mai exista si un sat al olarilor tot asa la vreo 4 km de Hoi An. Nu stiu cat de interesant e sa vizitezi producatorii pentru ca nu am fost pe la magazine. Dar cum noi alergam in fiecare dimineata aproape (desi alergatul la 28°C si 92% umiditate e mai mult inot) am ajuns fara sa vrem si in satul asta. Nu era inca nimic deschis la orele la care alergam noi dar cel putin am scos pe toata lumea in strada ca sa se uite la turistii care fug de nebuni pe la ei pe ulita.  Si daca iesi de pe strada principala si mergi printre campurile cu orez, arata chiar frumos. Dar cum ziceam - eu am o slabiciune pentru campurile cu orez.

Poti sa faci cursuri de gatit daca vrei sa inveti ceva nou sau pur si simplu daca vrei sa inveti un pic ce ai in farfurie la restaurant. Noi luam de fiecare data cand mergem in Asia cursuri de gatit. In primul rand pentru ca este distractiv si in al doilea rand pentru ca ne place mancarea asiatica si gatim si acasa foarte des asa ceva. Iar in Hoi An nu veti duce deloc lipsa de posibilitati. Cred ca sunt zeci de companii care ofera cursuri. Bafta la sortat deci :)

Si sa nu uitam mersul la croitor. Doar e Vietnam si doar am vazut cu totii Top Gear, nu?

Si evident poti sa mergi la plaja daca te-ai saturat de Hoi An si de orez. Dar pentru asta trebuie sa mergi in perioada potrivita. In decembrie cand am fost noi era prea frig si apa mult prea agitata pentru a sta efectiv la plaja dar tot e o plimbare draguta. Si apropos: daca vreti o cazare mai luxoasa atunci sfatul meu ar fi sa stati la unul dintre resorturile de la plaja si de acolo sa mergeti in Hoi An. Sunt cateva resorturi chiar dragute zic eu....daca va plac resorturile. Mie nu imi plac asa ca nu am stiut cum sa fug mai repede de astfel de cazari si sa iau in schimb o pensiune locala chiar in oras ca sa pot sa ma duc la plimbare pe jos cand vrea muschiul meu.

In concluzie: Hoi An-ul se savureaza pe indelete. E genul de destinatie de pus la sfarsitul vacantei cand vrei sa mai si te odihnesti nu sa fugi de nebun de la un obiectiv la altul. Rabdare sa ai si te vei indragosti de el.

Si gata cu laudele. Sa va zic cateva detalii practice si apoi hai cu pozele :)

  • Transferul din Hue spre Hoi An l-am luat de la aceeasi agentie pe care o folosisem pentru turul din Hue : Stop and Go Cafe. Pe drum ar trebui sa te opresti la diverse obiective insa cand am fost noi vremea a fost atat de urata incat mare lucru nu vedeai si unde vedeai nu era interesant. Deci in vreo 4 ore (sunt 145 de km) eram deja in Hoi An. Gata de lenevit :) 
  • Transferul din Hoi An spre aeroportul din Da Nang l-am luat de la hotelul din Hoi An. A durat vreo ora si a costat 14 dolari daca imi aduc bine aminte.
  • Restaurantul nostru preferat in Hoi An a fost Secret Garden. Mancarea excelenta, servirea exemplara si preturile nicidecum pe masura felului cum arata. Pentru ca arata foarte foarte bine.
  • Cafenelele preferate erau cele din lantul Hoi An Roastery. Si va rog trimiteti prin e-mail un coconut ice cream coffee ca am devenit dependenta de ea. Buuuuun buuuun buuuun.
  • Daca vreti ceva rapid de mancat incercati Banh Mi. Din pacate nu mai stiu cum se numea standul de unde cumparam noi. Dar intrebati la hotel pentru o recomandare. Pe cat de obsedata eram eu de cafeaua vietnameza pe atat era Cipri de preocupat de Banh Mi .
  • Noi am stat la The Corner Riverside Villa. O vila destul de noua si foarte curata la un pret infim. Cred ca a fost in jur de 20 de euro pe noapte.  E aflata un pic in afara orasului vechi (10 minute pe jos de centru centru) deci nu esti chiar in mijlocul "actiunii". Nu ca ar fi vreo actiune in Hoi An. Dar ai avantajul ca este foarte liniste. Micul dejun nu are cine stie ce variatie dar e indestulator. Si cel mai important - pentru tipa de la receptie as alege fara sa stau 1 secunda pe ganduri aceeasi locatie pentru cazare. Mi-a placut de ea la nebunie. A stat cu noi din prima zi si ne-a explicat tot ce poate fi vizitat. Ne-a dat recomandari pentru orice: de la restaurante, baruri, cafenele pana la cursuri de gatit si croitori in caz ca vrei sa-ti faci un costum. Mereu foarte prietenoasa si mereu determinata sa iti faca sederea o placere. Foarte foarte mult mi-a placut de ea. Ar putea sa dea lectii multotra care lucreaza in turism. Practic datorita ei: un hotel fara personalitate si pe care l-as fi uitat de cum am iesit pe usa a devenit un loc de care imi voi aminti cu drag. 
  • Pentru cursurile de gatit am ales Hoi An Eco Cooking Class. O sa scriu pe larg despre ei pentru ca ne-a placut mult. Deci daca vreti cursuri de gatit ii recomand din tot sufletul.

Si cum ziceam, pozele.

Seara prin orasul vechi:







Ziua prin orasul vechi:




Printre orezarii:




Cam asa arata plaja:


Coconut ice cream coffee si coconut juice.

(Nu eram antisociala...Cautam de mama focului sa vedem daca Cipri a prins loc la UTMB si nu mergea netul bine. Am mai schimbat doua cafenele pana am resuit sa vedem ca are locul. Si apoi ne-am mutat la o sticla de vin ca sa recuperam si sa fim sociali :) ):


Nelipsitul sir de turisti chinezi. Ne amuzam mereu cu ei sau de ei si faceam scenarii care presupuneau ca turistul chinez este scos la plimbarea obligatorie regulamentata clar de programul de vizitare la ore fixe si pe traseu si mai fix. Orice incercare de independenta este distrusa din fasa :)



Si evident ca nu puteam sa scriu despre toata vacanta in Asia de sud est fara sa pun o poza cu bivoli. Cipri a avut bivoli la bunici si e genul ala de amintire din copilarie la care se gandeste mereu cu placere. Asa ca avem sute de poze cu bivoli din toate vacantepe prin Asia. 


2 comments:

  1. "Cautam de mama focului sa vedem daca Cipri a prins loc la UTMB".
    Si cum este ? A prins ? :-)

    In rest, ca de obicei, superbe descrieri si poze, felicitări !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da. A prins. O sa fie in Septembrie cursa. E in plin antrenament. Dar el e mereu in plin antrenament:)

      Multumesc pt apreciere.

      Delete