Monday, February 13, 2017

Cum am facut pe "turistul chinez" in Yosemite


Pentru ca aveam doua zile libere in San Francisco si pentru ca orasul il vizitasem pe indelete anul trecut, m-am pus pe cautat excursii de o zi prin zona. California are multe de oferit, cica, deci nu ar fi trebuit sa fie greu sa gasesc ceva interesant.

Problema cea mai mare era evident legata de transport. Doar e SUA deci transportul in comun este mirific dar inexistent. Si cum eu nu vroiam sa inchiriez o masina, posibilitatile mi se restrangeau vrand nevrand la a lua un tur. Nu sunt eu cine stie ce mare iubitoare de tururi (decat daca sunt private si nu trebuie sa merg cu grupul) dar cum alternative nu aveam am decis sa ii dau o sansa.

Ce destinatie? Pai dupa ce am intors netul cu susul in jos am decis ca vreau sa vad niste sequoia. Din pacate tur de sine statator doar pentru asta nu exista dar era unul care continea si vizitarea parcului Yosemite. Pentru mine muntele e de mers la picior pe el nu de mers cu masina si oprit 5 minute pentru facut poza. Dar tentatia padurii de sequoia era prea mare deci inca o data am mai pus-o de un compromis.

Chiar si cand am citit pe site-ul lor ca: " Winter Months Note: The Giant Sequoias hike depends on snow levels and trail conditions from October to April, so the route and itinerary may be changed due to snow depth, road conditions, construction projects and detours and it cannot be guaranteed." Tot am zis ca ii dau o sansa. M-am gandit ca daca e sa fie ok atunci vad ceva super interesant daca nu asta e...nu te pui cu vremea.

Trebuia sa stiu de la inceput ca atatea compromisuri nu promit nimic bun dar m-am pacalit. Mai ales ca am organizat totul destul de pe graba fara sa stau sa buchisesc totul in felul caracteristic. Pur si simplu nu am avut timpul fizic necesar din motiv de "vacanta". Invatatura de minte pentru data viitoare. Mai ales pentru California unde numai "raport calitate/pret bun" nu am primit pana acum.

Turul l-am luat de la un intermediar: Taketours. Iar agentia care chiar a prestat turul a fost Extranomical. Pretul : un minunat 159 de dolari pentru o excursie de o zi. Doar e Yosemite, nu? :)

Cu doua zile inainte de turul efectiv primesc o atentionare pe e-mail de la agentia care se ocupa de deplasarile noastre cu munca. Cica vremea va fi foarte foarte nasoala. Zapada la munte si ploaie torentiala in San Francisco. Nu suna absolut deloc bine. Atentionarile de genul asta nu sosesc decat daca lucrurile sunt serioase. Asa ca am sunat la agentia care organiza turul (Extranomical) si i-am intrebat care e treaba. Mi-au zis ca vremea se poate schimba oricand deci sa stau linistita. 

Mda...doar nu era sa piarda banii. Interesul clientului este al clientului nu al lor.Iar pentru mine era deja prea tarziu ca sa mai renunt la excursie fara sa pierd banii.

La plecarea din San Francisco era o ploaie torentiala de nu vedea la cativa metri in fata. Si cu cat inaintam cu atat era mai rau. Eu sunt o persoana destul de relaxata cand vine vorba de siguranta personala dar foarte serios va spun ca ultima ora pana am ajuns in parc a fost un cosmar. M-am apucat sa ma joc pe telefon ca sa nu mai vad ce e afara. 

Nu ca as fi vazut mare lucru in afara de suroaiele de apa de pe drum si alunecarile de teren si pietroaiele printre care facea soserul slalom. Ploua torential si era o ceata de puteai doar sa ghicesti ca pe undeva ar fi un munte. 

Prima noastra oprire a fost asa:


Si nici urmatoarele nu au fost mai promitatoare. Maximul obtinut a fost asta:



Pentru turistii chinezi si japonezi nu a fost mare problema. Ce conta ca nu vedeai nimic? "Check check check" e tot ce conteaza. Mie insa imi stateau in gat aia 159 de dolari dati ca sa nu vad nimic.

Dar nici o problema ca se anunta si mai rau de atat. Dupa a doua oprire l-am intrebat pe sofer daca mergem la sequoia. S-a uitat la mine ca la un biet om cu un retard destul de serios. Cica ""Nu. Parcul e inchis pana la 1 Aprilie".

Cum adica " E Inchis". Pai de ce pe site nu scrie asta?

Ba scrie, zice el. Scrie ca e "weather permitted".

Cum frate ai tupeul sa imi zici ca "weather permitted" este sinonim cu "inchis pana la 1 aprilie"? Cum? Si mai imi si vorbesti de parca eu sunt prea proasta sa inteleg expresia "weather permitted". 

Ca sa scape de mine mi-a zis ca e vina intermediarului ca nu m-a anuntat. 

Ce puteam sa fac? L-am lasat in pace si mi-am rumegat in liniste nervii ca mi-am luat o pacaleala de zile mari. 

Am calatorit in 50 de tari pe 6 continente (majoritatea nu "dezvoltate" ca SUA) si am luat sute de tururi. Era timpul sa imi iau si teapa nu?

Niciodata pana acum nu am fost mintita in felul asta. Niciodata nu mi s-a vandut ceva fals. Niciodata. Pana acum...

In cazul in care va intrebati daca pe site-ul lor scrie ca e inchis pana pe 1 Aprilie, luati de aici explicatie detaliata "Please be advised that weather, road and trail conditions in the winter make it less likely that we will be able to enter Tuolomne Grove to see the Giant Sequoias. We will always do what we can to make your trip enjoyable, but safety is “Job 1”, so the route and itinerary
may be changed due to snow depth, road conditions, construction projects and detours. Winter in Yosemite might extend from October into April."

Cum adica? Nu este clar ca este inchis pana la 1 Aprilie? 

Am scris mail la ambele companii, dupa tur, si le-a spus ca nu mi se pare croect sa nu se scrie explicit ca parcul este inchis. Raspunsul de la Extranimical a fost ca trebuia sa ii sun sa ii intreb clar cum sta treaba. Ceilalti au dat vina pe Extranomical... Si gata.

Dezamagita? 

Este putin spus ca sunt dezamagita. 

159 de dolari + bacis pentru un tur in care nu am vazut nimic. Am stat 8 ore in autocat si 4 in parc dintre care 2 ore au fost pauza de masa. Pentru ca ploua torential si nu puteam nici macar 2 minute sa stam afara sa facem o poza. Chiar si asa am fost uda pana la piele. In pauza de pranz mi-am schimbat pantalonii si mi i-am luat pe aia de schiat. Noroc ca m-a dus capul sa ii iau la mine pentru ca altfel mi-as fi blestemat zilele sta stau in frig atatea ore uda pana la piele. Ca evident ca in microbuzul cu care am fost transportati batea vantul. "Luxury travel baby". :) In conditii de genul asta turul ar fi trebuit anulat daca iti pasa vreun pic de client si ce experienta ii oferi si daca iti pasa de siguranta lui.

Sa mai spun ca la sfarsitul turului soferul/ghid ne-a tinut un discurs in care am fost anuntati ca bacsisul normal este de 10-20% din valoarea turului si ca in SUA este de la sine inteles ca dai bacsis. Si ca daca ne-a placut de el atunci bacisul este de peste 20%. Si apoi ne-a amintit si ca pretul intreg pentru tur este 159 de dolari ...in cazul in care nu stim exact din cat sa calculam 20%+.

Erau peste tot in microbuz afise cu bacisul. Deci nu va inchipuiti ca nu stia lumea de el. Dar discursul era clar menit sa pune presiune. Una serioasa chiar. La fel cum nu exista o cutie in care pui bacsisul ci la fiecare om care cobora soferul se ridica in picioare si efectiv astepta sa ii dai bacsisul. Pe care il verifica de fata cu tine. O lectie pentru urmatorii care ii vor da ceva...Probabil Cipri s-ar fi enervat atat de tare incat nu i-ar fi dat nici un bacsis doar din principiu. Eu insa sunt mai bleaga de felul meu. Mi-a fost rusine...Ceea ce inseamna "mission accomplised" pentru el. Ca fix asta era cartea pe care o juca.

PS: probabil ca vor fi persoane care vor zice ca trebuia sa ma duc pe cont propriu nu cu turul sau ca trebuia sa ma documentez mult mai bine daca parcul e inchis sau nu. Sunt complet de acord cu amandua insa asta nu justifica faptul ca ei isi inseala clientii. 



Update:
Taketours(firma intermediara) a trimis plangerea mea la Extranomical (agentia propriu zisa).



Iaca ce raspuns au primit:



"Thank you for the pass along of this feedback.



Unfortunately, guests are not to able to 'give it a try' when it comes to the Tuolumne Grove of Giant Sequoias in the winter, as trail conditions get very dangerous due to snow and ice. Once the National Park Service deems the trial too dangerous, they close it for the season, so we have no control. I do apologize that the driver on that day gave these guests a somewhat frank response that obviously rubbed them the wrong way. We will be looking into which driver that was and speaking with them about how to handle these situations more productively.



As far as any refund, unfortunately, we cannot control the weather and we do put a Winter Season disclaimer that the Tuolumne Grove of Giant Sequoias could indeed be closed and not able to be visited. As the guest mentioned, they did see that disclaimer, so we will not be refunding this guest. We will however be speaking with the driver on that day, as I mentioned above.



Thank you and please let me know if you have any questions."



Deci in continuare pt ei "weather permitted" si parcul fiind complet inchis pana pe 1 aprilie e acelasi lucru.



Si de vina e soferul care a fost cinstit si mi-a spus adevarul :) Deci ce se va intampla: astia or sa le zica la soferi sa nu mai spuna adevarul. Ca daca ma mintea frumos si imi zicea ca din cauza vremii este inaccesibil in perioada aia totul era ok nu? De unde sa stiu eu sa ma mai plang. Misto mentalitate nu?



Eu nu am cerut nici un refund. Ce am cerut este ca Taketours si Extranomical sa puna explicit pe site-ul lor cand este parcul inchis. Evident ca nici unii nu vor sa fac asta. Ceea ce mi se pare extrem de neprofesionist.



2 comments:

  1. Imi pare rau ca ai avut o asemenea experienta, si eu as fi reactionat la fel daca eram in locul tau.
    Eu am fost in Sequoia National Park la jumatatea lui aprilie si era zapada pana la genunchi iar parcul urmator (Kings Canyon) era inchis din cauza zapezii asta in conditiile in care la 100 de kilometri de parc mersesem in maneca scurta si cumparasem portocale proaspete direct din livada omului. In Yosemite am fost in alt an la jumatatea lunii mai si abia am putut sa intram pentru ca ninsese cu cateva zile inainte. Cine sa se astepte la asa vreme avand in vedere ca era vorba de California? Stiu ca nu esti fana SUA insa eu as mai da o sansa parcurilor nationale de pe coasta de vest.
    Toate cele bune,
    Elena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cu vremea nu te poti juca niciodata. Daca nu se poate nu se poate si basta. Dar ce m-a deranjat este minciuna, pacaleala. Trebuie scris alb pe negru pe site ul lor ca parcul e inchis pana la 1 aprilie. As fi mers in Muir Woods in conditiile astea. Si as fi si economisit 100 de dolari :)
      Si in plus pe tipul ala de vreme cum am fost noi (cica din 92 nu a mai fost atat de nasol) nu as fi facut tururi din respect pentru turist si pentru siguranta lui. Dar asta deja e din alta lume tinand cont ca ei nici macar programul nu ti-l prezinta corect.
      In trei saptamani trebuie sa merg iar in San Diego dar apoi voi lua o pauza de SUA din caua problemelor avute la frontiera. Eu am viza de Iran in pasaport si la ultima intrare am avut foarte mari probleme.

      Delete