Wednesday, May 18, 2016

Baza Keroman - motivul pentru o noua vizita in Bretania



In ultimii ani am fost tot mai dezamagita de programele de pe Discovery si National Geographic. Impresia mea e ca in loc de documentare serioase ai parte tot mai mult de "reality shows". Asa ca incet incet am inceput sa le vizitam tot mai putin. Chiar am renuntat la abonamentul suplimentar care ne datea acces la toate canalele Discovery si am trecut in schimb pe Netflix. Exista cateva documentare exceptie la care inca ne uitam religios dar pe acelea le gasim si pe canalele incluse in abonamentul normal.

Unul dintre aceste documentare exceptie este Nazi Megastructures. In cazul in care l-ati ratat si sunteti interesati de istoria celui de-al doilea razboi mondial, il recomand cu toata inima. Este foarte interesant si foarte bine facut. Nu e realizat dupa tipicul american in care iti repeta de un miliard de ori o intrebare obsedanta si te pregateste pentru un raspuns pe care l-ai intuit din primele 30 de secunde dar trebuie sa astepti 3 ore pana il spun si ei intr-un final. 

Dupa cum bine v-ati prins din titlul emisiunii, tema este megastucturi naziste. Intre timp tema s-a extins un pic si ultimele doua episoade sunt despre megaproiecte japoneze insa la inceput erau numai structuri naziste. Ai episoade despre Atlantic wall (pe care l-am vizitat si noi in Oostende), despre Eagle Nest, Wolfs Lair, fortareata Berlinului etc etc etc.  Si la un moment dat a fost un episod si despre baza de submarine Keroman. O baza nemteasca ce (poate surprinzator la prima vedere) se afla in Franta nu in Germania. 

Si cum stateam eu in canapea si ma uitam la imagini filmate in zilele noastre in baza respectiva ii zic lui Cipri: "Ce ar fi daca se poate vizita baza respectiva? Ar fi super super interesant". Asa ca ma pun pe rascolit internetul si descopar ca de fapt chiar se poate vizita baza ca simplu turist. Si uite asa s-a nascut calatoria noastra catre Lorient - cea mai mare baza nazista de submarine din perioada celui de-al doilea razboi mondial.

Germania a inceput cel de-al doilea razboi mondial cu o forta navala de suprafata aproape inexistenta pentru ca tratatul de la Versailles impunea o limta de 24 de ambarcatiuni dintre care doar 6 nave de lupta (sub 10000 tone). Practic in Batalia Atlanticului nu ar fi avut absolut nici o sansa daca s-ar fi limitat doar la atat. Insa evident ca nu s-au limitat doar la atat si in timp ce vase de suprafata nu aveau mai deloc, aveau in schimb cea mai mare flota de submarine ( Unterseeboot, devenit U-boat in varianta engleza) iar asta s-a dovedit a fi o arma extrem de eficienta mai ales in primii ani de razboi cand Aliatii pur si simplu nu aveau solutii sa lupte impotriva lor.

Principalul rol al submarinelor nemtesti nu era sa atace vase militare ci se concentrau pe convoaiele cu provizii venind dinspre Canada si SUA catre Marea Britanie. Rute absolut vitale atat pentru viata de zi cu zi a englezilor cat si pentru implicarea in razboi pentru ca vasele nu aduceau numai provizii de subsistenta ci si armament. Actiunile U-boat in Atlantic erau atat de eficiente inca Churchill a declarat ca "The only thing that really frightened me during the war was the U-boat peril." Iar asta spune ceva.

Si pentru ca principalul camp de batalie pentru submarine era in Atlantic, imediat dupa ocuparea Frantei o serie de baze navale specific dedicate submarinelor s-au deschis evident pe coasta Atlantica la Brest, Lorient, St-Nazaire, La Rochelle si Bordeaux. Cu Lorient fiind cea mai mare dintre ele. 

Submarinele nu erau construite in aceste baze ci erau construite in Germania. Bazele de pe coasta Atlanticului erau doar pentru reparatii si realimentari cu provizii, apa, armament si combustibil. Practic un loc unde statistic vorbind aveai foarte multe sanse sa gasesti extrem de multe submarine in acelasi timp. Deci un magnet pentru atacurile aeriene ale Aliatilor. Si nu a trecut mult pana cand Amiralul Karl Donitz (cel care conducea flota de submarine) a decis ca e nevoie de niste docuri special amenanjate care sa reziste bombardamentelor si sa protejeze deci submarinele aflate in port. Si asa s-au nascut megastructurile de la Lorient.

In total in Lorient exista trei hangare complete numite K1, K2 si K3 capabile sa adaposteasca 30 de submarine iar in 1944 incepuse constructia lui K4 care singur ar fi avut o capacitate mai mare decat toate celelalte trei la un loc si care ar fi fost in stare sa adoposteasca ultimul tip de U-boat care functiona diferit de precedentele si era mai lat. 

K1 si K2 sunt capabile sa adaposteasca cate 7 submarine fiecare si sunt docuri uscate. Exista un singur doc cu apa care permitea submarinele sa ajunga pana intre K1 si K2 unde erau scoase din apa pe un fel de rampa si apoi exista un sistem special care permitea mutarea submarinelor catre orice loc ramas liber. Ambele cladiri si sistemul de "parcare" al submarinelor  sunt absolut uimitoare insa aveau un mare dezavantaj. Atunci cand submarinele erau scoase din apa si mutate catre un anumit doc, erau in aer liber deci expuse bombardamentelor. K3 a fost construit fix pentru a rezolva aceasta problema. Toate docurile din K3 sunt pline cu apa asa ca submarinele nu mai sunt scoase si transportate catre alte locatii. In felul asta erau protejate tot timpul cat stateau la reparatii si realimentare. 

Toate cele trei cladiri sunt absolut masive. Munti de ciment si fier. Cu niste usi pentru inchis docurile absolut gigantice. Totul e la o scala greu de imaginat. Si mai greu de imaginat sunt timpii de constructie. Atat pentru K1 cat si pentru K2 a fost nevoie de mai putin de 8 luni pentru constructie. Si cele doua au fost construite oarecum in paralel. K3 care este o constructie mult mai complicata si destul de afectata de bombardamentele aliatilor a durat un pic peste 1 an. Trebuie sa vedeti K3 ca sa intelegeti ce inseamna anul asta. Probabil in zilele noastre si intr-o societate capitalista ar fi nevoie de cateva decenii. Intr-un an nu ar avea nici planurile de la arhitect gata. 

Si nu este numai dimensiunea cea care uimeste ci intregul sistem. Felul extrem de eficient in care erau acceptate si repuse in circulatie submarinele. Sunt absolut convinsa ca ar putea fi cu succes folosit ca exemplu de eficienta pentru orice "linie de productie" din zilele noastre. Totul este facut sa minimizeze timpul petrecut pe uscat in conditiile in care in paralel este minimizat si riscut de a sta pe uscat.

Recomand oricui o vizita la baza. Fie ca sunteti pasionati de istorie sau nu. Este absolut uimitor. Probabil unul dintre cele mai interesante "muzee" vizitate pana acum. Pentru ca nu e un muzeu oarecare ci este exact o vizita a celor trei cladiri. Mai interactiv de atat chiar ca nu se poate. Si daca adaug ca pana si lui Cipri i-a placut atunci e clar cam cat de interactiv este.

Ideea era sa scriu tot intr-un singur post datr se pare ca am esuat lamentabil deci cu scuzele de rigoare o sa mai pun doar cateva detalii practice si in zilele viitoare fotografii si detalii despre fiecare loc in parte.

Detalii practice:
Pe cand planuiam vizita gasitul de informatii corecte a fost absolut imposibil. Parca francezii se incapataneaza efectiv sa nu fie deloc de ajutor. A trebuit sa merg pe cateva zeci de site-uri in incercarea de a gasi orele corecte fara nici un succes. Am si sunat la ei pentru a afla ora corecta si chiar si asa tot degeaba a fost pentru ca mi-au dat informatii gresite la telefon de la ghiseul de bilete. Am aflat asta cand am ajuns acolo si mi-au zis ca ce stiu eu nu este corect.  Frumos nu? Se mai intampla....presupun...O pun pe seama englezei. 

Deci ce e este important de stiut - exista trei lucruri foarte importante de facut in zona bazei:
  • un tur cu ghid al cladirii K3. Numai asa poti vizita K3 si era principalul obiectiv pe lista noastra
  • vizita submarinului Flore. Nu este un submarin nemtesc ci unul francez dar functioneaza in acelasi fel asa ca iti permite sa vezi cam cum era viata pe un submarin si sa inveti un pic despre tehnologia acelor vremuri.
  • La Tour Davis - cel mai vechi simulator pentru antrenarea militarilor de pe submarine
Adresa:
Rue Roland Morillot 56100 Lorient

Este extrem de greu sa gasesti informatii actuale pentru turul cu ghid asa ca cel mai bine este sa sunati la numarul de telefon: 0297022329 in speranta ca veti avea mai mult succes. Pentru Flore si Davis informatiile de pe site-ul oficial (link-urile sunt date mai sus) sunt corecte.

Se pot cumpara bilete separat pentru cele trei locatii sau se poate cumpara un bilet combinat numit Pass Patrimoine. Noi am cumparat biletul combinat de la receptia Lorient La Base (Cité de la Voile) adica o cladire nou construita vis a vis de K2. Pentru ca turul ghidat K3 are un numar limitat de locuri si nu se poate face rezervare va sfatuiesc sa fiti acolo cat mai devreme dimineata.



No comments:

Post a Comment